Slaapritmes van ouder en kind

Als jonge ouder merk je dat het slaapritme van ouder en kind behoorlijk verschilt. Je kind is vaker in de nacht wakker met als gevolg dat jij slaperig rondloopt overdag. Hoe dat komt en wat je er aan kan doen, dat lees je in deze blog.

Slaapritmes en slaapcycli

Als het om slapen gaat, wordt vaak gesproken over slaapritmes en slaapcycli. De slaapexperts zijn het er over eens, dat het de cycli zijn die onze slaap bepalen.

Ten eerste: een dag bestaat uit 24 uur en een dag en een nacht. Wij zijn zogenaamde dagdieren, dus wij slapen ’s nachts. Alleen je baby kent dat in het begin nog niet. Daar gaat je kindje langszamerhand naartoe groeien, maar ja, dat is dus niet vanaf het begin. Daar zit al een deel van het euvel.

Het andere is de slaapcyclus. Deze bestaat uit een lichte slaap, diepe slaap en droomslaap. De lichte slaap begint met een soort sluimerfase, dit is de overgang tussen wakker zijn en slapen, voordat de echte lichte slap begint. In deze fase kan je nog makkelijk worden gewekt. In deze fase maakt een kind vaak geluiden en beweegt vaak.

De slaap gaat daarna over in de diepe slaap. De ademhaling wordt regelmatig en de snelheid daalt. Tijdens deze fase rust je uit en hebben kinderen nodig om te groeien. Dit wordt ook wel de echte slaap genoemd.

De laatste fase is de droomslaap, ook bekend als REM-slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement. De hersenen zijn volop actief in deze fase. Deze fase heeft als functie om de geest te verfrissen en ervaringen van overdag te verwerken. Vanuit deze fase kan je ook weer makkelijker wakker worden.

Na elke REM-fase ontwaak je soms kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus weer opnieuw.

Deze slaapcycli zijn verschillend voor ouder en baby. Bij volwassenen duurt een cyclus ongeveer 90 minuten, bij baby’s ongeveer 60 minuten. Dus op het moment dat je baby wakker is/kan zijn na 60 minuten, lig jij als ouder nog in diepe slaap. Daarin gestoord worden, is niet fijn.
Na ongeveer 3 maanden neemt de slaapcyclus van je kindje ook toe tot ongeveer 90 minuten. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je kindje dan ook doorslaapt, dus na een slaapcyclus direct begint aan de volgende cyclus.  Tijdens de REM slaap gebeurt er veel in het hoofdje van je kindje en als je kindje dan wakker wordt, kan het behoefte hebben aan contact met de ouders.

Wat te doen?

Tja, wat te doen? In de eerste maanden, als je kindje nog geen echt dag- en nacht ritme heeft en een cyclus van 60 minuten en jij 90 minuten, daaraan kan je niet veranderen, maar je kan er wel mee omgaan. Evenals daarna.

Rust, reinheid, regelmaat

Ja, dit geldt nog altijd: rust, reinheid, regelmaat. Zoals hierboven uitgelegd: in de REM-slaap wordt de dag verwerkt. Hoe rustiger deze is, hoe rustiger de REM-slaap en hoe minder kans dat je kindje dan ontwaakt / wakker blijft na een slaapcyclus.

4 tips om je kindje lekker te laten slapen

Vorig jaar schreef Esther van Bloemen-Bartels, babyverpleegkundige voor ons een blog met 4 tips om je kindje lekker te laten slapen (en jezelf dus ook). Hier een overzicht van de tips:

  • kies het juiste moment
  • slapen op dezelfde plek
  • het bieden van een slaapritueel
  • slaapaccessoires

Wat die tips precies inhouden, dat kan je hier lezen.

Het moment van slapen gaan

Kies je moment van slapen gaan. Je wil niet wakker worden, wanneer je in je diepe slaap ligt. Dat is nl. je echte rustmoment. 
Stel dat je kindje om half 8 naar bed gaat, zorg dan dat je zelf om half 11 in bed ligt. Je kindje heeft dan 2 slaapcycli achter de rug. Het kan zijn, dat je kindje dan even wakker wordt. Immers na elke slaapcyclus worden we even wakker. Niet erg, daarna gaan jullie beide slapen.

Zit je kindje nog in de slaapcyclus van 60 minuten en / of je kindje ’s nachts nog een voeding nodig, reken even terug. Houd daarbij rekening met je eigen cyclus van 90 minuten.

Powernap

En mocht het ’s nachts dan toch een keer misgaan, dan kan je altijd nog een powernap doen. Zet wel een wekkertje dan, want het is beter dat een powernap niet langer dan 30 minuten duurt. Anders heeft het effect op het slapen ’s nachts. 

Uit onderzoek is gebleken dat de beste tijd voor een powernap is tussen 13.00 en 15.00 of tussen 17.00 en 19.00. Dit kan je 1x per dag doen. Dus gebruik dat, want slaap is immers een eerste levensbehoefte.

 

Informatie voor deze blog is afkomstig van slaapcoach Kees Kwakman, babyverpleegkundige Esther van Bloemen-Bartels, en de websites gezondheid.nl en mens-en-gezondheid.infonu.nl.

ONS ONTMOETEN?

Dat kan op evenementen of
maak een afspraak.

LET’S GET SOCIAL!

ALS EERSTE OP DE HOOGTE?