Wanneer ga jij je waterdruppel bijdragen?

Dat katoen veel water nodig heeft, dat is inmiddels wel bekend. Katoen is immers een plant. En alles wat groeit en bloeit heeft water nodig. Hoe meer water, hoe meer katoen het katoenplantje levert. Nu heeft katoen niet alleen water nodig tijden het groeien op het land, maar ook tijdens de productie om van het plantje een stuk stof te maken. Een spijkerbroek heeft gemiddeld genomen zo’n 8000 liter water gekost.

Gemiddeld, want hoeveel water precies nodig is, is afhankelijk van het klimaat. Daarnaast zit er ook verschil in de herkomst van water. Al met al is het veel water. Maar het kan beter, door aan watermanagement te doen in plaats van waterverbruik. Hoe dat werkt, dat leg ik hieronder eerst even uit. Daarna volgt wat jij kan doen.

 

Type water

Bij waterverbruik spreken we van groen, blauw en grijs water:
Groen water is de neerslag. Het bevindt zich in het niet-verzadigde deel van de bodem (‘hangend vocht’) of op de vegetatie. Groen water kun je niet oppompen.
Blauw water is het oppervlakte en grondwater, dat wordt gebruikt door irrigatie.
Grijs water is vervuiling door op stikstof gebaseerde meststoffen. Water is nodig om de vervuiling in het afvalwater zover te verdunnen dat deze niet meer schadelijk is.

Het moge duidelijk zijn, dat voor het groeien van welke vegetatie dan ook, de voorkeur gaat naar groen water en zeker niet grijs water. En dat is mogelijk. Hoe? Dat volgt hieronder.

 

India

Het zaadje van de katoen heeft de meeste water nodig in de beginfase. Vandaar dat in India vlak voor de moesson wordt gezaaid, zodat de zaadjes zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de regen die in die periode valt. Voordat het zover is, wordt het land klaargemaakt om te zaaien. (zie foto hieronder). Meer foto’s en informatie over de bezoeken aan India, vind je hier.

land voorbereiden op zaaien katoenzaadjes

GOTS en Fairtrade

Onderdeel van zowel GOTS certificering als van Fairtrade certificering is water management. Dat bestaat uit o.a. training en educatie om te leren hoe met water om te gaan. Tijdens elke audit dient te worden aangetoond, dat ze inderdaad nog altijd aan water management doen. Op deze manier blijft water continue onder de aandacht met als doel om het watergebruik zo efficiënt en laag mogelijk te maken.

Zo kunnen we stellen dat sowieso 75% van de Fairtrade katoen teelt door regenwater wordt gevoed! En dankzij de Fairtrade premie is er extra geld beschikbaar om te investeren in zaken om zo goed mogelijk met water om te gaan. Zo worden er bijvoorbeeld vijvers in de communities aangelegd waarin het regenwater wordt opgevangen, om het te gebruiken in droge tijden!

Ook vanuit GOTS zijn er allerlei trainingen en procedures over hoe met water om te gaan en ook over hoe om te gaan met “rest” water. Dit dan niet alleen voor de boeren, maar ook in andere delen van de keten. Zo laat Textile Exchange in een onderzoek zien dat biologisch katoen 91% minder blauw water gebruikt. Naast dat grijs water sowieso niet voorkomt, vanwege het feit dat chemicaliën en pesticiden niet worden gebruikt.

 

Streven naar beter

Al met al hele mooie verbeteringen. Maar het allermooiste is wellicht nog wel dat boeren, die biologisch verbouwen, erg betrokken zijn en eigenlijk altijd op zoek zijn naar nog beter. Dat heb ik niet alleen zelf mogen merken tijdens mijn eerdere bezoek aan India. Ook is het te zien op de website van Chetna Organic (daar komt onze katoen vandaan). Hier kan je bijvoorbeeld meer lezen over hun Integrated Watershed Management Program.

 

Concluderend

Alles wat groeit en bloeit heeft water nodig. Om de aarde niet aan te tasten (dus grondwater weg te halen en vervuild water te lozen), is het het beste om groen water te gebruiken én om blauw water tot een minimum te beperken. GOTS en Fairtrade zijn daar actief mee bezig, dus kijk in het label om te zien of een van deze keurmerken aanwezig is.

 

Informatie voor deze blog is afkomstig van o.a. de website van Fairtrade Nederland, GOTS, Textile Exchange, Geografie.nl.

ONS ONTMOETEN?

Dat kan op evenementen of
maak een afspraak.

LET’S GET SOCIAL!

ALS EERSTE OP DE HOOGTE?